Sider

onsdag den 18. juni 2014

Sandwichbrød, knækbrød og burgerboller

Træt af hvede? Jeg synes personligt ikke at hvede gør noget godt for min krop, så jeg har nu været i køkkenet og bagt både lyst og mørkt sandwichbrød, knækbrød og burgerboller helt uden gluten!

Opskrift på lyst sandwichbrød:

5 æg
2,5 dl skyr
50 g becel/smør
1 dl hjemmemalet mandelmel
1 dl fedtreduceret mandelmel
1/2 dl sesammel
2 spsk husk (loppefrøskaller)
2 tsk bagepulver
1 tsk salt

- Pisk æg og rør det sammen med skyr
- Kom resten af ingredienserne i og rør godt
- Put dejen i et ildfast fad og drys solsikkekerner over
- Bag i 35 min. Ved 180 grader


Opskrift på kerne sandwichbrød:

5 dl blandet frø og kerner
3 dl revet ost
4 æg
2 spsk cremefraiche
35 g becel/smør
1 tsk bagepulver
1 tsk salt

- Blan alle ingredienser sammen og rør godt
- Put dejen i et ildfast fad og drys græskarkerner over
- Bag i 30 min. Ved 170 grader


Knækbrød med kanel:

1 dl solsikkekerner
1/2 dl sesamfrø
1/2 dl græskarkerner
1/2 dl hørfrø
2 spsk kokosfibre
2 spsk husk (loppefrøskaller)
50 g smeltet smør
2 1/2 dl kogende vand
1 spsk kanel
1/2 spsk sukrin gold

- Mal frø og kerner til mel og bland det sammen med resten af ingredienserne
- Rul dejen tyndt ud på en bageplade
- Snit firkanter i dejen med et pizzahjul
- Bag i 1 time ved 150 grader
- Tag knækbrødene ud og bræk dem i stykker
- Bag yderligere 15-20 min til overfladen får farve


Burgerboller:

4 æg + 1 blomme til pensling
1 1/2 dl hytteost
30 g becel/smør
1 1/2 dl hjemmemalet mandelmel
3/4 dl kokosfibre
1/2 dl sesamfrø + til drys
2-3 tsk husk (loppefrøskaller)
1 tsk bagepulver
1 tsk salt

- Pisk æg med hytteost og tilsæt smeltet smør
- Tilsæt resten af ingredienserne og pisk
- Lad dejen hvile i 10 min.
- Form dejen til boller på en bageplade
- Pensl med æg og drys med sesamfrø
- Bag i 20-25 min ved 190 grader

Ingen kommentarer:

Send en kommentar