Sider

tirsdag den 20. januar 2015

LCHF bagværk

Jeg bruger ofte en hel dag på at stå i køkkenet og bage, så jeg kan få fyldt fryseren op med lækkerier! Det gør hverdagen lidt nemmere, når man bare kan tage rugbrød eller madmuffins op af fryseren aftenen før man skal bruge det.

Her er hvad jeg bagte sidst! Grønt stenalderbrød, Burgerboller, Gulerodsmuffins og Gulerodsbrød.


Burgerboller (4 store eller 6 små):
  • 4 æg
  • 1 dl skyr
  • 3 spsk olivenolie
  • 1 dl fedtreduceret mandelmel
  • 1 dl sesamfrø
  • 3 spsk fiberHUSK
  • 1 spsk sukrin gold
  • 2 tsk havsalt
  • 2 tsk bagepulver

Fremgangsmåde:
  1. De våde ingredienser piskes let sammen, hvorefter de tørre blandes og røres i.
  2. Dejen hviler i 10 min.
  3. Dejen formes til burgerboller, trykkes lidt flade og pensles med olie
  4. Strø tilsidst lidt sesam på toppen
  5. Bollerne bages i en varm ovn ved 200 grader i ca. 15 min.


Grønt stenalderbrød:
  • 2 dl hørfrø malet til mel
  • 1 dl solsikkekerner malet til mel
  • 1 dl valnøddekerner malet til mel
  • 1 dl fiberHUSK
  • 1 dl græskarkerner
  • 1 dl solsikkekerner
  • 2 dl sesamfrø
  • 3 tsk groft havsalt
  • 2 dl revet gulerod
  • 172 dl olivenolie
  • 5 store æg

Fremgangsmåde:
  1. Alle ingredienser blandes til en fast masse
  2. Dejen presses i en lille brødform (jeg bruger en silikoneform)
  3. Brødet bages i en varm ovn ved 160 grader i en time


Gulerodsmuffins:
  • 4 æg
  • 1 1/2 dl græsk yoghurt
  • 2 dl blandede frø og kerne
  • 100 gram revne gulerødder
  • 4 spsk fiberHUSK
  • 2 tsk bagepulver
  • 2 tsk salt
  • 2 spsk oregano

Fremgangsmåde:
  1. Kernerne kværnes til groft mel
  2. Æggene blandes sammen med græsk yoghurt, hvorefter alle de tørre ingredienser og gulerødderne røres i
  3. Dejen hviler i ti minutter
  4. Dejen hældes i muffinforme og bages i en varm ovn ved 200 grader i 15 min


Gulerodsbrød:
  • 8 æg
  • 2 dl skyr
  • 1 dl fedtreduceret mandelmel
  • 4 dl blandede frø og kerner
  • 2 store revne gulerødder
  • 3 tsk groft havsalt
  • 3 tsk bagepulver

Fremgangsmåde:
  1. Alle ingredienser røres sammen og bredes ud på en bageplade
  2. Brødet bages i en varm ovn ved 200 grader i 20 min.



Jeg har også fået den nye LCHF bog fra Jane Faerber! Jeg er vild med hendes opskrifter :)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar