Sider

onsdag den 23. april 2014

Æble/kanelsnegle, sukkerfrie og fedtfattige

Jeg har en fryser der er fyldt med æblemos, som min mor har været i gang med at lave, fra æbletræerne hvor de bor. Da man godt kan blive en smule træt af gammeldags æblekage (det er løgn, det kan man ikke!), så må man jo eksperimentere lidt med nogle andre ting, som man kan putte æblemos i! Dette blev til disse lækre sukkerfrie og fedtfattige æble/kanelsnegle.

Ingredienser:
  • 1½ dl. lun æblemos
  • 2 dl. tykmælk
  • 1/4 dl. olie
  • 25 gram gær
  • 200 gram fuldkornshvedemel
  • ca. 350 gram hvedemel
  • 1 tsk. salt
  • 1 dl. sukrin (kan godt undlades)
 
Fyld:
  • 3 dl. æblemos
  • 2-3 spsk. kanel
  • 1 spsk kardemomme
 
Fremgangsmåde:
 
  • Lun æblemosen og tilsæt tykmælk
  • Rør derefter gæren ud i massen, og tilsæt salt og olie
  • Tilsæt sukrin
  • Rør fuldkornshvedemel og hvedemel i (gem til mel til senere) dejen skal være klistret
  • Stil til hævning et lunt sted i 30 min.
  • Rul dejen ud på et meldrysset bord
  • Smør fyldet på og rul dejen sammen
  • Skær kanelsneglene ud og put dem på en bageplade
  • Lad dem hæve i endnu 30 min.
Æble/Kanelsneglene bages ved 175 grader varmluft i ca. 15 min. (de skal være let gyldne)!

 
Rør eventuelt en glasur og put på, når de er kølet af ;)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar